Andas i fyrkant
 
Ångest
 
Att göra
Gå till skolan
Handla         
Äta mat        
Sova middag 
Gråta            
Läsa litteratur
Ta det lugnt   
Ha ångest    
 
Dödsångest, vin & ostbågar
 
 
Förra veckan jobbade jag med att maskinbrodera på gamla t-shirtar. Jag valde saker, som för mig, är eller har varit vardagliga. Sådant som inte känns konstigt.
 
I går pratade jag med min kära far i telefon. Jag frågade om han kom ihåg den kvällen då han, min mamma och jag for till BUP, det gjorde han. Vi mindes olika bitar, jag minns min panikattack i hallen, jag minns att jag och min mamma satt och väntade tills den var över och att vi sedan fortsatte att vänta tills pappa slutade jobbet. När pappa kom innanför dörren var det bestämt, vi kollade upp vart vi skulle åka och så for vi. Pappa mindes att när vi väl kom fram (vid östrasjukhuset) hade vi alla tre svårt att hitta rätt byggnad. Att vi tre sprang runt i mörkret som yra höns utan någon koll. Han minns även att när vi väl hittade rätt så var lokalen liten och hemtrevlig, en våning och inte den direkta känslan av sjukhus.
 
Under det första mötet med BUP fick vi lära oss två knep som jag kunde använda mig av vid behov. Den första var att andas i en påse. Ingen plastpåse utan en papperspåse som en tillexempel köper svamp i. Det andra tipset var andas i fyrkant och förmodligen det mest användbara för mig.
 
Båda dessa övningar handlar om att få kontroll över andningen. Att lugna ner andetagen så att en inte går upp i varv och börjar hyperventilera. Att andas i en papperspåse kändes för synligt, någonting som folk lägger märket till och kanske kommer fram och försöker lägga sig i. Detta var ett problem för mig då min panikattack kunde eskalera om någon rörde vid mig. Att andas i fyrkant däremot, var väldigt händig.
 
Att andas i fyrkant går att göra tyst och för sig själv. Om det är en grov attack kan det vara hjälpsamt att hitta en kvadratisk form (spårvagnsfönster, en bild, ett tygmärke etc) det går dock även att inbilla sig en kvadrat. Sedan går det ut på att räkna och samtidigt andas i takt till ens andetag.
 
Kvadraten är indelad i fyra streckor på tre.
Räkna till tre, långsamt, och ta ett andetag under denna räkning.
Räkna till tre, långsamt, och håll andan under denna räkning.
Räkna till tre, långsamt, och andas ut under denna räkning.
Räkna till tre, långsamt, och håll andan under denna räkning.
 
Vad jag fick förklarat för mig var att det viktiga i denna övning var de två pauserna där en håller andan. Vad jag märkte var att just denna kombination av räkning, försök till fokusering på något kvadratiskt och att tänka på andningen, gjorde att mina tankara försvann från det där stora och läskiga som skrämde mig alldeles nyss. Fokuset skiftade och i och med det, kunde jag stanna kvar i klassrummet eller på spårvagnen, även om jag bara ville springa iväg.

Kommentera

Publiceras ej