Piktoral: Vad objektet föreställer
Plastisk: Hur bilden är uppbyggd. Material, yta, textur, färg, form.
Uttrycksplan: Materialet
Innehållsplan: Materialet representerar en illusion.
Subjektsposition: Känna igen sig, leva sig in i bilden.
Integration: Att placera det förväntade på ett oväntat sätt. Meret Oppenheim - Kycklingskorna. Inom reklamen kan man sätta varan eller objektet i ett ickeförväntat sammanhang. 
 
Bekantgöring: Något vi tycker om, något vi känner igen.
Främmandegöring: Något vi inte känner igen.
Ekfras: Textbeskrivning av bild. Här behöver man inte så mycket bakgrundshistoria.
 
Bildtolkning utifrån erfarenhet: Här utgår man ifrån sina egna erfarenheter, och lägger inte så stor vikt vid själva konstnären. Frågor som tillkommer.
- TID & RUM
- VAR
- VAD
- NÄR
- KÄNSEL
- LUKT & SMAK
 
Avbildningsrummet: Uttrycksplan, består av färger, former och fläckar. Det Piktorala. Här uppstår illusionen.
Det avbildande rummet: Innehållet, här kan vi förlänga rummet. Vad finns bakom, till höger eller utanför bilden. Illusionen om en varseblivbar värld.
Det referentiella rummet: En del kan vara bilden sett från sändarens vinkel, en annan del är att det finns en förberedd subjektsposition, ett bildjag. Bildjaget placeras oftast utanför det avbildade rummet. Man kan också tänka sig att betraktaren kan se sig själv i en person i det avbildade rummet.
Avbildbarhetsrummet: Den plats varifrån vi själva betraktar bilden, placerat i vår egen livsvärld. En tidning, mitt i stan, på museeum, på ett mjölkpaket etc.
Ramrummet: Den direkta förlängningen utanför bilden av avbildningsrummet. Det är ramen, väggytan bakom eller pappret som omger bilden. Om det tillexempel finns ett cirkelsegment i avbildningstummet, kan det fullbordas till en föreställd cirkel utanför bilden, i ramrummet.
 
Postmodernismen slutet på 70-t, början av 60-t m arkitektur.
- Approriation: Återanvändning av gammalt. Man "lånar/snor".
- Fragmentering: Bygga upp en helhet
- Identitet: Mångkultur, fler möjligheter.
 
Feminismer
Mary Wollstonecraft A Vindication of the Rights of Woman (1792) 
 
Feminism vill förändra hierarkierna som så länge har varit och fortfarande är. Fokuset på måleri, skulptur och arkitektur, som är mansdominerande. Längst ner, smyckeskonst, keramik och textil, kvinnodominernade.
 
Återtar min kropp, jag bestämmer sjäälv hur jag ska bli betraktad!! Foto.
 
A feminist study must explicitly address the issue of female gender - that is, the idea of femininity and/or the experience of being a woman - in one or more of these arenas. So, for example, a study of a painting by a woman artist isn't a feminist art history if it doesn't take into account the way in which the identity of the artist as a woman affects her imagery or her career, or the ways in which her representations of women are affected by her gender or by dominant (or subversive) gender ideologies( D'Alleva, 2005. Sid: 61)
 
Varför har det inte funnits några stora kvinnliga konstnärer?
 
I boken skrivs det om olika anledningar till varför det inte "har funnits" några kvinnliga artister. Bland annat handlar det om utbildning, om om hur denna konstnärliga utbildning inte precis fanns tillgänglig för kvinnor, på samma sätt som den fanns för män. Även sättet på hur konsthistoria har beskrivits för oss i alla år, med fokus på "greatness" och manliga, kända målare. Letandet efter genier...
 
Vidare står det om hur, när kvinnor gör något inom konsten så anses det som hantverk, på grund av att kvinnor oftare använder sig av de "längre avsedda konstformerna" så som textil och keramik. Medan männens konst faktiskt får lov att vara konst.... (Le suck!)
 
 
Konstnärer
Anastasia Ax
Aida Chehrehgosha
Siri Derkert
Cecilia Edenfalk
Linn Färnström
Charlott Gyllenhammar
Annika Von Hausswolff
Katarina Löfström
Elisabeth Olsson
Julia Peirone
Lovisa Ringborg
 Anna Strand
Gunnel Wåhlstrand
Cajsa Von Ziepel
 
 Avslutar nu mitt inlägg med veckans låt. The Magnetic Fields - Andrew in drag

Kommentera

Publiceras ej