Räcker inte att se bilden utan man måste kunna läsa den med. Lära sig att ställa frågor, för att på så sätt få en djupare förståelse för bilden och vad den berättar.
Teori & Metod
Metod: HUR man väljer att studera ett enskilt objekt. Metoden utgörs av de verktyg man använder för att välja ut och samla in sitt forskningsmaterial (empiri) och för att utföra analysen av tillexempel en bild.
Metod för insamling eller skapande av empiri
Metod som används för att analysera den insamlade empirin.
Teori: Utgör grunden, eller utgångspunkten för tolkningen av resultatet från en specifik studie. teorivalet handlar om vilket perspektiv man väljer att utgå ifrån när man formulerar sina frågeställningar liksom då man gör sina tolkningar.
Man har en teoretisk utgångspunkt och ett valt perspektiv för en studie och kan använda en annan eller en kompletterande teori för att tolka den analyserade empirin
Många teoretiska perspektiv är knutna till en ideologi, tillexempel marxism eller feminism, vilket i sin tur samverkar med olika teorier. Metod och teori är alltså inte samma sak, men alltid beroende av varandra. De frågeställningar jag formulerar fungerar i växelverkan med de teorier och perspektiv jag har i bakhuvudet. Och frågeställningarna påverkar vilken typ av empiri jag samlar in och hur jag kommer att lägga upp arbetet, det vill säga vilken metod jag använder.
Analys & Tolkning
Analys: Betyder uppdelning eller sönderdelning. Men eftersom bilden/konstverket ska ses som en helhet fungerar det inte helt rakt av. Analysen är en del av tolkningen. Man kan aldrig förstå hela bilden genom att bryta ner den i små delar, utan därför behövs tolkningen. Panofskys ikonologiska metod: först beskriver man vad man ser, sedan analyserar man vad det är man ser, och slutligen tolkar man det.
Form- & stilanalys
Formanalys: Betraktar komposition, färg och form. Primärt för formanalysen är beskrivningen, då den behövs för att man sedan ska kunna göra en stilanalys.
Sigrid Hjertén - Parisgata
Bilden är uppdelad i en förgrund, en mellangrund och en bakgrund. Förgrunden är en lodrät linje till vänster i mörka färger. Till höger är ännu en lodrätlinje i en mörk gråblå nyans. Längst ner till höger om bilden är en tydlig fyrkantigt format stånd eller en uteservering. En stor fyrkantig jalusi i knappa färger. Den hjälper till att rama in bildens fokus. Mellangrunden består av ett radhus som sträcker sig snett in till vänster i bilden och ger den på så sätt djup. Det finns en tydlig rektangulär upprepning i och ovanpå huset. På taket av radhuset finns det nio stycken skorstenar, vars form går igen i de många fönster och dörrar som finns nedan. Färgen på huset är ljusare än strecket i förgrunden och avbryts med hjälp av andra färger. Gatan som går i samma riktning som husen, in i bilden, har långa raka sträck i mörkare blått, som mörkar ner och mjukar upp den ljusa gatan. Bakgrunden är bara synlig uppe till vänster och i mitten av bilden, den består av en ljusblå och vit färgkombination i runda, svepande former, likt gatan nedanför. Det är inte mycket aktivitet i bilden, det som tycks röra på sig är himlen och marken. Husen och stånden är stilla, orörliga, men med hjälp av de ganska så lekfulla penseldragen, så blir husen ändå levande, trots att de är statiska. Färgerna kompletterar varandra och gör att tavlan är mycket lugnt.
Stilanalys: Stil betyder det sätt varpå man utför en bild och kan jämföras med handstil, något som skiljer från person till person. Kan använda sig av stilanalys för att fastställa och identifiera en specifik konstnärs sätt att måla, teckna, skulptera. Denna analys fungerar enbart på bilder där konstnärens hand har lämnat ett avtryck. Stilanalys används främst för att fastställa en kulturhistorisk period och dörmed en hel grupp av konstnärer, arkitekter, designers av olika slag. Gemensamma drag hos en grupp eller period. Idag kan stilanalys vara speciellt användbart om man vill spåra stilmässiga influenser eller för att identifiera förändring över tid.
Sigrid Hjertén - Lastångare i stadsgården
Vad är det för likhet mellan bilderna? Finns det någon stil, eller genre som tycks genomsyra bilderna, och isåfall vilken? Om man bara hade sett Lastångare i stadsgården, hade man kunnat lista ut att det var Sigrid Hjerten som hade gjort Parisgata också?
Gregor Paulssons beskrivning av en arbetsprocess: Först samlar en in sitt material, tillexempel de bilder en vill studera. Därefter studerar en dess egenskaper och bestämmer på vilka grunder som de har fått viss klassificiering. Sedan undersöker en varför exempelvis en grupp bilder har fått ett specifikt utseende under en viss period. Slutligen undersöker en huruvida det rör sig om något mer eller mindre unikt fenomen eller om det rör sig om något vanligt förekommande. (Ikonografisk?) nee
Panofsky
Pre-ikonografisk beskrivning: En bestämmer motivets primära betydelse.
Ikonografisk analys: Motivets sekundära eller konventionella betydelse.
Ikonologisk tolkning: En ska förstå bildens inre betydelse.
Återkommer....
Kommentera