En liten loggbok
Vad jag har läst
Uppsala universitet. Centrum för genusvetenskap (2010). Normkritisk pedagogik: makt, lärande och strategier för förändring. Uppsala: Centrum för genusvetenskap, Uppsala universitet.
Friends (2008). I normens öga: metoder för en normbrytande undervisning. Stockholm: Friends.
Carlgren, M. (red.) (2011). Genuspedagogiska gärningar: subversiv och affirmativ aktion. [Göteborg: Maria Carlgren].
Frisén, A. & Hwang, P. (red.) (2006). Ungdomar och identitet. (1. utg.) Stockholm: Natur och kultur.
Thornberg, R. (2006). Det sociala livet i skolan: socialpsykologi för lärare. (1. uppl.) Stockholm: Liber.
Rosenberg, T. (2012). Ilska, hopp och solidaritet: med feministisk scenkonst in i framtiden. Stockholm: Atlas.
Lärarnas riksförbund. (2015). Det öppna klassrummet; lathund för ett normkritiskt arbetssätt. Stockholm: Lärarnas riksförbund
Jag och Linnea arbetar både enskilt och ihop, när vi jobbar tillsammans kan vi både diskutera, skriva ihop eller reda ut broplem vi har funnit i texterna. Efter att vi har setts och arbetat delar vi upp resten av veckans skriv- och läsarbete. Till exempel
Queerteori - Lisa
praktiska övningar - Lisa
Judith Butler, performativitet och förklara varför Butler - Lisa
bildsamtalsdelen, bild i praktiken, fixa - Lisa
taltid, könsmönster (jargong) - Linnea
värdegrund vs diskrimineringslagen - LinneaIdentitet, varför viktigt - Linnea
Kolla och fixa referenser, pillra in sid nr - båda
För att dela in styckena/delkapitlen lite krasst .
Lisa
Vad är en norm och hur ser den ut i sverige i dag? (De två första styckena)
Vad är kön och könsidentitet?
Hur ska vi arbeta normkritiskt i skolan/bilden?
Linnea
Vad är en norm och hur ser den ut i sverige i dag? (Det sista stycket)
Kommunikation och normer.
Varför är det viktigt?
Tillsammans
Inledning
Syfte och frågeställningar
Metod
Under tiden vi har skrivit har vi valt att uppehålla både skriftlig och verbal kommunikation. Vi har ett dokument i google docs där vi ser när den andra skriver precis när det skrivs. På så sätt kan vi lätt hjälpa varandra med formuleringar och ordval. Jag har här ovan visat hur vi har delat upp våra skrivupgifter, dock har vi hjälpt varandra med stycken och meningar inuti dessa delkapitel.
Kommentera